هوشمند سازي صنايع خرده فروشي (دوربين مدار بسته هايک ويژن )
بخش خرده فروشي در مقابل کسب و کار هايي مانند فروش آنلاين محصولات ، بيشترين ضرر را تحمل کرده است .
هزينه هاي پرسنل ، اجاره ، تعمير و نگهداري تجهيزات ، هزينه هاي روزانه و بسياري ديگر باعث شده تا صنايع خرده
فروشي در برابر همتايان آنلاين خود هزينه هاي بيشتر و سود کمتري داشته باشد . علاوه بر اين موارد دلايل ديگري
نيز اين صنايع را تهديد مي کنند. خريد حضوري دشواري هاي خاص خود را دارد ، مشتريان بايد در صفهاي طولاني
براي پرداخت بايستند ، مشتريان VIP اغلب ناديده گرفته مي شود ، اين دلايل و مواردي شبيه به اين باعث شده تا
صنايع خرده فروشي سنتي امروزه در جايگاه شکننده اي قرار داشته باشند.
سوال مهم اما اين است که چگونه فروشگاه ها مي توانند امکانات موجود خود را بهينه سازي کرده و ميزان رضايت
مشتريان را افزايش دهند و بتوانند در رقابت با صنايع فروش آنلاين شرايط را به نفع خود تغيير دهند
تکنولوژي دوربين مداربسته هايک ويژن
نخستين عاملي که مي تواند شرايط را به نفع آنها تغيير دهد استفاده از تکنولوژي هاي برتر و پيشرفته است. يکي
از چالش هاي مهم در اين صنايع عدم وجود تجهيزات و فناوري هايي است که بتوانند داده هاي دقيق را از ميزان
تردد افراد و فروش در ساعت هاي مختلف جمع آوري و ارائه کنند تا مديران اين صنايع در جريان مستقيم مشکلات
قرار بگيرند. بسياري از مديران اين صنايع محدوديت هاي بودجه را بهانه مي کنند در صورتي که استفاده از اين
تجهيزات مي تواند بازدهي فروشگاه ها را بطور چشمگيري افزايش دهد.
تکنولوژي هوشمند دوربين مدار بسته مي تواند به روش هاي زير به يک کسب و کار خرده فروشي کمک کند که عبارتند از:
شمارش افراد (People-counting ) براي رديابي جريان و تعداد مشتريان
شناسايي مشتريان VIP : شناسايي مشتريان VIP و ارائه خدمات مناسب در حداقل زمان به مشتريان ويژه و کسب رضايت آنها
نقشه حرارتي (Heat mapping ) از قسمت هاي مختلف فروشگاه ، براي نشان دادن محبوبيت کالاهاي خاص و مکان هاي پر تردد يا کم تردد
تشخيص اتوماتيک صف (Queue detection ) ، براي نظارت بر وضعيت صف مشتريان در جلوي صندوق هاي
پرداخت و اضافه کردن صندوق هاي پرداخت در مواقع شلوغ بودن فروشگاه جهت کاهش مدت زمان انتظار مشتريان
يکپارچه سازي سيستم مدار بسته با تجهيزات POS ، جهت رفع مشکلات ناشي از وجود اختلاف تجهيزات درج شده در
فاکتور . در اين حالت در صورتي که مشتري مشکلي از بابت تعداد يا نوع محصولاتي که از فروشگاه دريافت کرده ،
داشته باشد سيستم هوشمند مدار بسته با تطبيق فاکتور مشتري و تصوير ضبط شده زمان ارائه محصولات هر گونه
مغايرتي را نمايش مي دهد .
بيشتر بخوانيد: انتقال تصوير هايک ويژن
فناوري اينترنت اشيا با جمعآوري هوشمندانه دادههاي مشتريان به خردهفروشان کمک ميکند
فرقي نميکند شما کارآفرين يک کسبوکار خردهفروش باشيد و يا رئيس يک شرکت جهاني سنتي، به هرحال امروزه شاهد چالشهايي در فروش حضوري و غيرآنلاين هستيد.
طبق يک گزارش، در آمريکا فروشگاه پوشاک مردانه و زنانه برند گپ به تازگي ??? شعبه فروش حضوري خود را تعطيل کرده است. همچنين فروشگاههاي مشابه مانند جي.سي.پني، ويکتوريا سيکرت و پيلس شوسورس نيز تعدادي از نمايندگيهاي خود را در سراسر دنيا منحل کردهاند. با توجه به اين آمار روشن است که خردهفروشان تحت فشار هستند، اما خردهفروشي حضوري کامل از بين نرفتهاست. براي نمونه فروشگاههاي خردهفروشي مانند فروشگاههاي زنجيرهاي تارگت و بستباي و همچنين فروشگاه تازهتاسيس آلبردز در فروش حضوري موفق هستند. در اين ميان حتي خردهفروشهاي آنلاين کاسپر، گلوسير و واربيپارکر فروشگاههاي خريد حضوري خود را راهاندازي کردهاند.
فناوريIOT با جمعآوري اطلاعات از دستگاههاي هوشمند و وايفاي در حال تغيير دادههاي فروش فروشگاههاي حضوري است.
چرا کارآفرينان خردهفروشي بايد به IOT توجه کنند؟
درواقع مديران اين مجموعهها نيازهاي مشتريان آنلاين و حضوري را بررسي کرده و همين امر باعث مشتريمداري آنها شده است. بهطورکلي خردهفروشان بايد در دو سيستم خريد حضوري و خريد آنلاين يکپارچگي بهوجودآورند. همين موضوع باعث مطرح شدن خرده فروشي هوشمند به کمک اينترنت اشيا ميشود. در واقع فناوري IOT توانايي حل اين مشکل را دارد.
براي موفقيت خردهفروشان در سال ????، تجربه خريد چندکاناله (omnichannel) بسيار مهم است. براساس گزارشي در مجله هاروارد بيزينس؛ حدود ?? درصد مشتريان، از کانالهاي متعددي براي خريد استفاده ميکنند. هرچه تعداد کانالهاي ارائه شده براي خريد مشتريان بيشتر باشد، درنتيجه خريداران مبالغ بيشتري را پرداخت خواهند کرد. درحاليکه بسياري از برندها تنها روي خريد اينترنتي تمرکز کردهاند، مديران خردهفروشي متوجه شدهاند که تمايل مشتري به هر دو نوع خريد است.
فناوريIOT با جمعآوري اطلاعات از دستگاههاي هوشمند و وايفاي در حال تغيير دادههاي فروش فروشگاههاي حضوري است. اينترنت اشيا با جمعآوري دادهها در فروشگاهها، درست مانند خردهفروشان آنلاين که از طريق کوکيها و آمارگيري به دادهها دسترسي دارند، باعث توسعه کسبوکار خردهفروشهاي سنتي ميشود.
در ادامه به تعدادي از راههاي مهم که مديران خرده فروشيهاي سنتي از طريق آن ميتوانند به اهداف کسبوکار خود دست يابند و همچنين با استفاده از تکنولوژي اينترنت اشيا، تجربه مشتري مداري خود را افزايش دهند بيان شده است:
در زمان حضور مشتريان در فروشگاه اطلاعات دقيق محصولات، به آنها داده شود
با توجه به گزارش موسسه بازاريابي YES که در حوزه توانمندسازي بازاريابان براي مشارکت، کسب و حفظ مشتريان فعاليت ميکند، ?? درصد از خريداران گفتهاند: «هنگام حضور در فروشگاهها از برنامههاي موبايل خود استفاده ميکنند؛ اين امر فرصتي را در اختيار خردهفروشان قرار ميدهد که از فناوري اينترنت اشيا براي ايجاد يکپارچگي در فروشگاه و نرمافزارهاي فروش استفاده کنند.»
براي مثال، برنامه LOWE به مشتريان اين امکان را ميدهد که هنگام خريد در فروشگاه محصولات موردنيازشان را از طريق تلفنهاي همراه خود پيدا کنند، SEPHORA اپليکيشن مشابهايي است که هنگام ورود مشتري به فروشگاه، اطلاعات محصول را براساس ويژگيهاي آن مشتري و با توجه به تاريخچه خريدهاي قبلي او، به کاربر ميدهد. اينترنت اشيا ميتواند امکان بررسي موجودي انبار را نيز فراهم کند. اپليکيشن LULULEMON از RFID (فناوري شناسايي با کمک فرکانس راديويي) براي انجام بررسي موجوديهاي موجود در فروشگاههاي خود استفاده ميکند، بدين معنا که مشتري ميتواند موجودي واقعي فروشگاه را با دقت ?? درصد بررسيکند.
بيشتر بخوانيد: قيمت دوربين مداربسته تي وي تي
همچنين به تازگي برنامه WALMART يک سيستم جديد به نام خرده فروشي هوشمند راهاندازي کرده است که موجودي تمام شعبات فروشگاه را در دسترس مشتري قرار ميدهد تا اطمينان حاصل شود نياز مشتري برطرف شده است.
بهينهسازي تجربه خريد
در خردهفروشي به کمک اينترنت اشيا يا همان خردهفروشي ديجيتال براي ارتقا وبسايتها ميتوان تعداد کليلک کردن (جستجو) مصرفکنندگان را در وبسايتها بررسيکرد، به همين ترتيب در خرده فروشي حضوري نيز ميتوان به بررسي رفتار مشتريان در فروشگاه و تحليل فضايي که از آن استفاده ميکنند، پرداخت. (اينکه آنها بيشتر به سمت کدام قفسهها ميروند و به دنبال چه هستند.) همچنين IOT ميتواند فرآيند پرداخت را سادهتر کند. طبق گزارش شرکت NCR که يک توليدکننده دستگاههاي خودپرداز است، حدود ?? درصد از مشتريان روند خريد را دردناک ميدانند. خردهفروشي به کمک اينترنت اشيا ميتواند اين مشکل را حل کند.
اينترنت اشيا با جمعآوري دادهها در فروشگاهها، درست مانند خردهفروشان آنلاين که از طريق کوکيها و آمارگيري به دادهها دسترسي دارند، باعث توسعه کسبوکار خردهفروشهاي سنتي ميشود.
هدف تبليغات جذب مشتريان است
از اينرو اينترنت اشيا ميتواند خريد حضوري را نيز براي مشتريان آسانتر کند. براي مثال، مدت مديدي خرده فروشان از IOT براي ارسال پيامهاي تبليغاتي به گوشيهاي هوشمند مشترياني که در نزديکي فروشگاه هستند، استفاده ميکردند. به تازگي شاهد خلاقيتهاي بيشتري از خردهفروشان هستيم. ربکا مينکوف و والگرينز، دو نمونه از اين شرکتها هستند.
برند ربکا مينکوف در صنعت مد و فشن با استفاده از اينترنت اشيا، آيينه هوشمندي طراحي کرده است که ميتواند شما را در لباسها و آرايشهاي مختلف نشان دهد در صورتيکه در واقعيت شما هيچ تغييري نکردهايد. با استفاده از اين آينهها ديگر نيازي به اتاق پرو نيست.
شرکت والگرينز نيز يکي از نمونههاي خلاق است که براي فروشگاهها يخچالهايي با قابليت اسکرين طراحي و توليد ميکند. اين اسکرينها علاوه بر اينکه تمامي موجودي داخل يخچال را نشان ميدهد، به شما اين فرصت را ميدهد تا تبليغات خود را بر روي اين اسکرينها نمايش دهيد.